bloggeribloggera.blogg.se

En blogg med hälsotips, pyssel/konst, tankar kring min tro och inblick i min vardag.

En lek för vuxna & barn tillsammans

Publicerad 2017-07-16 23:49:00 i Allmänt,

Även i dag har vi umgåtts med underbara människor; Mickes mamma och syskon med familjer.
 
 
Micke gjorde en deckargåta till våra pojkar och deras två tjejkusiner att lösa. Han gjorde en sådan även förra sommaren. Det var jättekul för både barnen och de vuxna!
 
Det gick till så att Micke skrev var sin lapp till varje vuxen där det stod vilken person denne skulle låtsas vara. En av dessa skulle spela tjuv och vissa av de andra hade, enligt lappens instruktioner, sett eller hört något misstänkt. Barnen fick gå runt och ställa frågor till de vuxna för att försöka lista ut vem som var tjuven.
 
Det var en ljusfyr som var stulen (en discolampa, som Micke hade gömt I datarummet). Jag var "mörka Alice", som jobbade som långtradarchaffis och som hade sett någon gå i hallen mot badrummet  (och datarummet). Barnens mormor/farmor var en tonåring. Mickes svåger, som i verkligheten har stockholmsdialekt, var en bonnig fiskare, som hade något att berätta. Och så vidare.
 
Mickes bror var tjuven. När han i slutet började skylla på mig föreslog jag barnen att ta hans lapp och läsa på den, varpå han stoppade den i munnen och började tugga. Vi skrattade så gott åt det! 
 
Att göra en sådan deckargåta, som involverar alla på ett långt kalas där barnen kanske kan tycka att de vuxna bara fikar och pratar vuxna emellan, är ett tips. :)
 
Jag tror dock inte att de hade tråkigt ändå, just dessa barn, men det var som sagt kul både för dem och för oss.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela