bloggeribloggera.blogg.se

En blogg med hälsotips, pyssel/konst, tankar kring min tro och inblick i min vardag.

Lyx- middag!

Publicerad 2015-04-06 21:01:50 i mat,

I dag blev det en något stress-tillagad lyxmiddag för Micke, mig och barnen (fast barnen åt i stort sett ingenting alls av detta, vilket jag hade misstänkt att de inte skulle).
 
Förrätten, tycker jag själv blev en hit! (Micke tyckte också att den var rejält god.) Huvudrättenvar helt okej och lyxig, men jag kunde ha gjort lite extra bacon och lagat en sås till köttet. Lövbiff visade sig svårt att steka så att det blir genomstekt, men ändå inte segt, men det var gott TROTS att det blev segt. En sallad till hade, förstås, varit pricken över i:et, men som skrivet blev middagen lite stress-tillagad, så den glömde jag.
 
 
Recepten fann jag i en Allers-tidning (ett påsknummer från i år). Här kommer dessa recept:
 
 
LAXBRUSCHETTA MED POCHERAT ÄGG
 
4 skivor bröd, t ex surdegsbröd
ca 150 g kallrökt lax i skivor
ca 200 g sojabönor (finns i frysdisken)
1 dl riven parmesanost
1/2 dl olivolja
salt och peppar
ev citronsaft
 
Brushetta:
1/4 dl olivolja
1 liten vitlöksklyfta
 
Pocherat ägg:
4 ägg
1 msk ättika, 12%
 
Garnering:
dill och rödlök
 
1. Brushetta: Mixa olivoljan och vitlöken med en stavmixer och fördela på brödet. Ställ åt sidan.
2. Mixa ihop tinade sojabönor, parmesan och olivolja med en stavmixer. Smaka av med salt och peppar och ev några droppar pressad citron.
3. Pocherat ägg: Koka upp ca 1 liter vatten i en kastrull med 1 msk ättika. Sätt snurr på vattnet och stjälp försiktigt ner äggen ett och ett. Låt pochera i ca 3 min. Ta upp dem med en hålslev och låt rinna av lite.
4. Rosta brödskivorna i ugnen eller grilla dem i en grillpanna.
5. Fördela sojabönsröran på brödskivorna och lägg på laxskivor och de pocherade äggen. Garnera med rödlök och dill!
 
 
VÄSTERBOTTENSOSTPOTATIS
 
4-8 färskpotatisar
2 vitlöksklyftor
ca 50 g västerbottensost
2-3 skivor bacon
malen svartpeppar
 
1. Sätt ugnen på 225 grader och endast övervärme.
2. Koka potatisen och låt svalna.
3. Dela potatisen på mitten och skär bort lite av bottnen så att halvorna kan stå stadigt. Placera på ugnsfast uppläggningsfat.
4. Skala och skiva vitlöksklyftorna tunt. Skär osten i 8 eller 16 små skivor och baconet i små bitar.
5. Peppra potatishalvorna. Täck därefter med vitlöken och osten. Lägg baconbitarna överst. Hit kan du förbereda.
6. Baka i ugnen i 5-10 min. Servera potatisen varm.
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: rememberthiis.blogg.se

Publicerad 2015-04-06 21:05:19

Gott :)

Svar: Ja, särskilt förrätten, som sagt! :)
Marita Lundqvist

Postat av: Ingela

Publicerad 2015-04-07 11:17:21

Det ska jag nog testa!! Förresten, jag har provat receptet nu som jag tog av dig på laxen i ugn med fetaost, creme fraiche m.m. Det blev jättegott!

Svar: Kul att höra!! :)
Marita Lundqvist

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela