bloggeribloggera.blogg.se

En blogg med hälsotips, pyssel/konst, tankar kring min tro och inblick i min vardag.

Lucka 13. Vise män besökte Jesusbarnet

Publicerad 2017-12-13 19:53:00 i Allmänt,

 
Några vise män från österns länder kom till Jerusalem och frågade var den nyfödde judakonungen fanns. De sa att de hade sett hans stjärna gå upp och att de hade kommit för att hylla honom.
 
När kung Herodes hörde det blev han förskräckt. Ja, hela Jerusalem blev det.Han samlade alla överstepräster och skriftlärde och frågade dem var Messias skulle födas. De svarade: "I Betlehem, för så ärdet skrivet genom profeten:
 
'Och du Betlehem, du judiska bygd,
ingalunda är du minst bland Juda furstar,
ty av dig skall utgå en furste
som skall vara en herde för mitt folk Israel.’"
 
Då kallade Herodes i hemlighet till sig de vise männen och frågade noga ut dem om tiden då stjärnan hade visat sig. Sedan lät han dem fara till Betlehem och sade: ”Ta reda på var barnet är och berätta det sedan för mig, så att jag också får komma dit och hylla det!"
   
De vise männen begav sig mot Betlehem och stjärnan som de hade sett i östern gick framför dem, tills den kom över det ställe där barnet var. Där stannade den. Och när de såg stjärnan uppfylldes de av mycket stor glädje. 
 
De gick in i huset och fick se barnet med Maria. Då föll de ned och gav det sin hyllning och gåvor; guld, rökelse och myrra. 
 
 
 
Genom en dröm fick de vise männen en befallning från Gud om att inte återvända till Herodes, så de gjorde inte det utan tog en annan väg tillbaka till sitt land.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela